Wednesday, September 19, 2012

misteri kecurian episod 1

hi..
nk dgr satu cite x?
pada suatu mlm di penghujung syawal..
keluarga kami dikejutkan dengan suatu kejadian kecurian..

ni bkn kali pertama..ni kali 2..
masa 1st time dulu da penah tejadi.. grill uma aku besa2 kat dapur..
cik puteri baginda masai da pernah tegur..
ni senang masuk..bahaya..

tp aku x endah kan psl pikir nnt msti jd mcm penjara kalo psg jaring..
lg pun da ada sistem penggera keselamatan yg kehebatannya kurang siket je dr bank2..
x kn berani pencuri nk masuk..

selang beberapa hari..
memang perkara x di ingini terjadi..
dapur aku dicerobohi..
abis ayam satu plastik lenyap dicuri..
mujur ketika itu pintu dapur dikunci rapi..
kalo x.. mcm2 lg stok mknn di ambilnye..

teladan dari itu..
aku pon psg la jaring di dapur basah umah..
eh,pnjg lak intro die..
ni lom msuk cite sebenar..
lom klimaks die..

ok, skrg cite bermula..
mlm tu aku ada jugak terdengar bunyi2 dr luar..
tp aku layan kan tido dari terus rasa curiga..
cuaca sejuk..rugi kalo x digunakan utk tido tu yg jd pura2 x dgr pape..
bilik aku btol2 sbla dapur..da mcm bilik org gaji..
org memasak la..org begosip..sume leh dgr dan bau..

keesokan paginya..
mak aku menjerit..
tepranjat dgn barang, tong sampah berselerakan setelah membuka pintu dapur di awl pg..

aku yg setiap hari berazam nk pegi keje awl..
namun seperti biasanya akn lewat jua, kurang bersoal siasat kerana hendak ke opis secepatnya..
aku minum seteguk air dan berlalu pergi setelah salam mak aku..

kelihatan ayah aku mengemas apa yg patut..
tidak pula kelihatan ayah mencari bukti atau mengesan bagaimana pencuri bole masuk..
mungkin malas nk pnjg cerita..

dlm perjalana ke opis..
sempat juga aku kol bakal isteriku..
aku cube bernada sedih bg meraih simpati..
namun gelak tawa di awl pagi yg dibalasnya..
siap hendak ltk status di fb mengenainya..
apa pon tak bole la..haiyaa..

sementara menunggu traffic light bertukar hijau..
sempat juga aku berfikir ala detective conan mcm mane pencuri boleh masuk..
mustahil semudah itu..
licik sehingga boleh tau kawasan yg x dilengkapi penggera
msti org dalam punya kerja benak fikiran ku berkata..
cuma ada 3 suspek yg aku syak berdasarkan gerak geri mereka..

pertama - puteri baginda masai seolah tahu apa akan berlaku bermula dari kecurian pertama lagi kedua - ayah aku cuba menghapuskan bukti sebelum pegawai penyiasat datang
ketiga - mak aku berpura2 panik bg mengelak disyaki org
keempat - aku eh...x mungkin..aku kan penulis..aku sepatutnya jd hero..bkn tertuduh

balik dari kerja..
penyiasatan akan dijalankan..
buat masa ni..aku da penat menaip..
sebab tu tajuk tu tulis episod 1 kan.. msti ada sambungannya..
ok la.. sume persoalan tu akn terjawab dlm episod akn dtg..

No comments: